Isnin, 20 Oktober 2008

AHMAD YUSOH DAN "DENDANG ANAK"

Lagu ini adalah ciptaan sepenuhnya oleh Ahmad Yusoh. Tajuk asal diberikan nama Dodoi Anak. Dan pernah dirakamkan semasa Ahmad Yusoh masih bekerja dengan Syarikat Feri Penambang Muar. Mengikut cerita lagu ini dicipta semasa beliau baru sahaja mendapat anak. Disebabkan kasihnya beliau pada anak-anak yang akan lahir beliau ciptakan lagu sebagai pesanan sebagai satu wasiat. Lagu asal tersebut dirakamkan bersama Sri Penambang Ghazal Muar. Kemudian lagu ini ditukar tajuknya kepada Dendang Anak dengan melodinya diperkemaskan lagi dengan peralatan yang lebih mantap. Lagu ini pertama diperdengarkan semula semasa pertandingan Dendang Rakyat yang pertama 1973 dimana Sri Maharani Ghazal menjadi Juara Ghazal. Nampak tak sedikit sebanyak tajuk tersebut dengan kaitan nama pertandingan?

Walaubagaimanapun bait-bait lagu ini amat memberi kesan yang positif kepada anak-anak beliau dimana kelima-lima anak beliau telah mendapatkan ijazah dimenara gading diluar negara dan bekerja samada swasta mahupun kerajaan dengan jawatan-jawatan tinggi. Lagu ini mungkin boleh diibaratkan sebagai Doa beliau kepada anak-anak.

"Dendang Anak Dendanglah Manja, Lekas Besar Membuat Jasa"

"Wahai Anakku Sayang" "Buatlah Yang Baik Sayang Kepada Negara"

"Semogalah Berkekal Sayang Tanah Pusaka, Wahai Anakku Sayang"

Lagu ini pernah juga dirakamkan semula oleh Noranizah Idris. Kalau kita perhatikan betul-betul bait-bait liriknya, betapa beliau pada ketika itu sekitar lewat 50an atau awal 60an terlalu teruja mewasiatkan kepada anak-anak beliau bahawa sekiranya kita tidak berhati-hati maka tergadailah tanah pusaka atau kontek yang lebih luas negara kita Malaysia. Almaklumlah beliau sempat merasa betapa peritnya hidup semasa penjajahan Inggeris dan Jepun. Betapa risau dan sayangnya beliau dengan tanah pusaka. Beliau yang pernah merasakan perit jerih tenaga empat kerat susahnya hendak memiliki harta. Zaman tersebut, upah sebagai penghibur hanya cukup untuk hari itu sahaja, kais pagi makan pagi, kais petang makan petang. Hiburan dan upah menyanyi hanyalah dirumah-rumah kenduri kahwin. Bayaran kurang RM100 dan dibahagi sampai 10 orang. Kenderaan bayar sendiri. Kalau rezeki baik, tuan rumah bekalkan nasi dan lauk untuk dibawa balik.

Sekiranya kita pandai, maka sewajarnyalah kita memberi khidmat kepada tanahair kita tanpa sibuk dengan fahaman politik yang menyonsangkan. Asalkan niat ikhlas, kita tetap dapat berbakti atau membuat jasa kepada negara. Kan cantik nasihat beliau kepada anak-anaknya. Ada ke lagi ibubapa nasihatkan begini ya? Kalau adapun mungkin, belajar rajin-rajin nanti kau akan kaya. Cari duit banyak-banyak, jadi jutawan, hartawan dan lain-lain. Untuk nasihat berbakti kepada Negara rasanya tidak kot.

Beliau ada juga merakamkan satu lagu lagi dengan rentak keroncong menasihatkan anak-anak beliau pada ketika itu seorang demi seorang berangkat untuk melanjutkan pelajaran keluar negara. Tetapi lagu ini agak jarang kedengaran keudara walaupun agak baik melodi dan liriknya. Mungkin sedikit ekslusif kot. Mungkin dikesempatan lain boleh kita renung-renungkan.


Tiada ulasan: